Käisime Saaremaal reisil.

Olen arvamusel, et Eestis on nii palju ägedaid kohti, mida külastada ja vaadata. Eriti Saaremaa tundus selline, kus iga natukese maa tagant oli jälle midagi uut ja põnevat. Ilmselt oli nii veidi ka selle pärast, et viimati olin Saaremaal väga ammu ning ei käinud nii palju iseseisvalt ringi kui nüüd võimalik on.

Sõitsime saartele uue oranži parvlaeva Piretiga. Teine uus parvlaev oli sinine Tõll, aga selle peale ei sattunud. Mere peal ei olnud ma ka ammu sõitnud ning õhtul saartele sõita oli päris lahe. Mere peal sõitmine on kuidagi ägedalt põnev ja romantiline. Tahaks minna kuskile pikemale merereisile.

Igatahes, ööbisime onu juures. Üllatavalt samasugune oli seal nagu ma mäletasin. Tallinnas või Tartus on ikka nii, et juba paari aasta järel on uued majad, uued teed, mõnevõrra uus miljöö. Oleme harjunud kiiresti arenevate linnadega. Seega oli avardav näha, et küla Saaremaal paistis suhteliselt samasugune nagu ta oli 10-15 aastat tagasi.

Esimesel päeval läksime Kuressaare linnusesse. Linnused on põnevad, sest neid müüre ja kive vaadates saab näha, kuidas vanasti seal oldi. Tekivad ettekujutused, et kuidas see kunagi ehitati, kes seal ehitas, kuidas nad kive ladusid ja mida nad siis võisid mõelda. Samuti, kuidas seal elati, kes seal edasi ja mida nemad seal mõtlesid. Kas nad mõtlesid vaenlaste peale ning, et kas linnus suudab neile vastu seista; kas nad mõtlesid mõne tähtsa külalise üle; või selle üle, kuidas külast toit linnusesse jõuab; kas nad kujutasid ette, et paljude sadade aastate pärast käivad nendes ruumides hoopis teised inimesed imetlemas seda, mida nemad tavaliseks pidasid. Müüride pealt saab näha, kuidas hoovis või müüride taga võis olla elu; või ka kuidas vaenlane võis rünnata ning kuidas linnuselised end kaitsesid. Niiiii põnev.

Saaremaa Saaremaa

Linnuses oli ka päris suur muuseum, mis viis inimesi läbi erinevate ajastute. Suur osa näitusest oli ka NSVL aja esemeid ja eluolu näitav. Iga ese räägib oma loo ja on ka huvitav mõelda, et kas need lood, mida muuseumis on esitletud, kannavad üheskoos täit pilti tollest ajast või mitte. Me võime ettekujutada nende lugude põhjal, milline elu siis olla võis. Aga paljud meist täpselt ei tea ikkagi. Muuseumites igasugu esemeid vaadates jääb mulle mulje, et päris äge töötav süsteem oli. Hoolitseti, et see süsteem töötaks, inimesed täitsid erinevaid rolle ja toodeti ühiselt kõigile kasulikke asi. Muidugi tol ajal elanud inimesed ütlevad, et oli halvasti ja ega mina ei tea. Tänapäev on kindlasti teistsugune ja ma usun, et parem. Samas ei tea, kas näiteks mõni Aura mahlapakk või Selveri kilekott jõuab ka kunagi muuseumisse. Võib-olla on juba?

Üliäge mao peaga paat oli ka.

Saaremaa

Seejärel sõime Kuressaares ja läksime Järve luidete maastikukaitsealale, mis oli Kuressaarest veidike edasi. Seal sai minna mere äärde. Panin jalad vette. Rand oli veidi kivine, seega laotasin kivid jalge alt strateegilisse valli. Merelained on ägedalt mesmeriseerivad. Vaatasin neid seal ja iga laine kandis justkui oma sõnumit ja oli oma näoga. Jällegi oli põnev mõelda, et kuidas võib-olla vanasti oli. Selline romantiline idüll, et kui mees läks paadiga merele ja naine jäi kaldale ootama. Või ka kui lihtsalt keegi sõitis merd. Sõitis näiteks kuskile teisele saarele või lihtsalt mere peal. Selline… mere kutse nagu. Võib-olla see mao peaga paat näituselt sõitis nendel lainetel seal kunagi.

Saaremaa Saaremaa

Teisel päeval läksime Kaali meteoriidikraatri juurde. Natuke veider koht oli. Mõtlesin, et huvitav, kas näiteks kraatris olevad kivid võis keegi lihtsalt viia sinna, et kohta põnevamaks teha. Infotahvli peal oli kirjas, et kraatri äärde tee pealt ära minna ei tohi, aga paljud ikkagi läksid. Üks väike laps hüüdis üllatusega, et kraater on nii väike. Tuli idee, et tegelikult võiks teha mingi AR rakenduse, mis näitaks meteoriidi langemist ja kraatri tekkimist. Huvitav, mis loomad seal võisid olla tol ajal või kuidas see paik välja näha. Ja siis AR-is saaks vaadata reaalajas, kuidas meteoriit langeb ja plahvatus maapinda muudab. Selliseid AR asju võiks tegelt Saaremaal igale poole teha.
Kraatri kõrval oli ka Kaali põhikool. Seal oli ka põnev käia ja vaadata, et millised lapsed seal iga päev käia võivad ja õpivad. Kuidas nende koolipäev on.

Saaremaa

Edasi läksime Panga pangale. Seal ülemäära põnev ei olnud. Panga peal läks tore rajake mööda männikut, see oli mõnus. Samas panka ennast näha nagu ei saanud ja vaatetorni oli ka keelatud minna. Pärast sain teada, et idee on, et saab natuke kõrgemalt merd vaadata. Mulle see kuidagi ei mõju, kui ma ei näe ka panka ja seda, kui kõrgel ma olen.

Saaremaa Saaremaa

Õhtupoole viis onu meid oma ettevõtte ehitatud mootorpaadiga sõitma. Eelnevalt oli meid veidi ära hirmutatud juttudega paanikahooge saavatest reisijatest; sellega, et võiks olla talvejope, müts ning kindad ja kui tuuline on, siis on nii nagu keegi viskaks kamaluga vett näkku. Võib-olla tõesti on nii, aga tol õhtul oli väga ilus ilm, soe ja tuult oli vähe. Kristel arvas, et oleks võinud isegi rohkem tuult olla.
Sadamas oli lahe harbour surveyor, kelle käest sai kütust. Selline vanem rõõmsameelne härra, kes sobis kuidagi super hästi sinna sadamasse. Mere peal nägime binokliga luiki ja kuulsime juttu, kuidas ühel saarel on kahur, kust lastakse tomateid ja kurke saarelt lahkuvatele külastajatele. Nägime ka külje pealt seda, kuidas uued parvlaevad üksteisest mööda sõidavad.
Väga äge värk. Paadiga sõites on veidi sarnane tunne nagu autoga, et maailm muutub rohkem avatumaks. Saab minna täpselt sinna, kuhu tahad mere peal või mööda merd.

Õhtul läksime otsima Üügu panka. Atlase järgi sõites ei õnnestunud seda üles leida, sest üks bussipeatus oli vist ära võetud. Muidu üldiselt sõitsime atlase järgi, sest: Esiteks, atlases on erinevad ägedad kohad ära märgitud. See tähendab, et kui kohe läheduses on mingi põnev koht, siis on seda atlasest näha. Teiseks, siis on kuidagi rohkem hetkes olev tunne. Peas tekib ka kaart sellest, kus sa päriselt sõidad ja milliseid tähiseid jälgida, et õigesse kohta jõuda. Telefoni Google Maps oli enamasti pigem tagavaravariant, kui muidu ei leidnud üles midagi või oli pimedaks läinud.

Saaremaal olid lahedad bussipeatused. Igas bussipeatuses oli väike majake, tihti akende ja uksega. Läksime ühte sisse ja seal olid laud, toolid ja kabe. Mõtlesime, et nii ei külmu talvel lapsed ja vanurid ära bussi oodates. Praegu mõeldes, siis ei saa hunt ka kätte. Samuti on sellised majakesed Saaremaal võimalikud, sest asotsiaalid ei lähe seal sinna elama. Kõigil on läheduses niikuinii mingi majake, kus olla. Või vähemalt nii tundus.

Igatahes, Üügu pangal oli päris muinasjutuline. Kahjuks oli juba hämaraks läinud, aga panga peal oli ebatasane ning vahelduvalt kivine ja murune maastik, millel seikles ringi arglik lambakari.

Saaremaa Saaremaa

Kolmandal päeval läksime Karja kirikusse. Täitsa tore kirik oli. Pärast teiste kirikutega võrreldes mõtlesin, et seal oli omal ajal äkki veidi troll usklik. Kui käsiti maalida riste ja ristiusu sümboleid, siis tema maalis nende vahele ka igasugu muid sümboleid. Jällegi aga ei saa täpselt teada. Samuti mõtlesin, et reljeefid ja detailid, mis kujutasid mingeid lugusi – ka nende osas on ju palju tõlgendusi ning kuidas me teame, et mida kunstnik mõtles või, et miks ainult üks tõlgendus õige peab olema. Huvitav oli ka see, et tegelikult kõik on seal nii kulunud ja kuidas kiriku sisu võis välja näha vanasti. Näiteks värv oli praegu roosakas, aga milline oli ta siis, kui ta just maalitud oli. Mis mulje andis seinale maalitud aken siis, kui värv oli veel erk.

Edasi läksime Tehumardile ja ma olin lummatud. Seal toimunud lahingule oli tehtud igavesti äge mälestusmärk. Ma võiks vaadata seda tunde ja ikka oleks niivõrd põnev. Selline massiivne ja kandiline asi. Võimsad tahulised sihikindlad näod kandiliste kivide vahel ja kõrgusesse ulatuv kandiline sammas. Nii fantastiline.

Jätkasime teed Sõrve poolsaarde. Vahepeal oli tee ääres kandiline tuletorn. Veidi kahju, et tuletornidesse sisse minna ei saa. Sõrve omasse ka ei saanud. Sõrve poolsaare tipus oli ka huvitav. Korjasime seal kiva, nägime erinevaid varemeid. Saatsin ühe kohta Andule küsimuse, et mis see on ja sain vastuseks, et välipeldik.

Sõime seal kalapraadi ning läksime edasi Sõrve militaarmuuseumi. Täiesti hämmastav koht. Seal ei ole ainult militaarmuuseum, vaid ka erinevad majad, kus on muud ajaloolisi asju ja ka loodusmuuseum. Kogu kompleks oli õnneks lahti kella 21ni, seega jõudsime suht kõike vaadata seal sulgemiseni. Samas seal oli igal pool nii palju asju, et kui uuesti minna, siis ilmselt märkaks veel palju uut ägedat. Kogu õhkkond oli väga vaba. Platsil rändas ringi üks kodune rebane, ühest hoonest sai tasuta kohvi ja teed ning paljusi asju sai lähedalt vaadata ning ettevaatlikult katsuda. Rõhutan veel, et väga palju erinevaid asju oli seal. Nende kõige kirjeldamine võtaks raamatu mahu. Põnev oli ka üks metallist torn, kuhu sai minna omal vastutusel. Päris kriipi oli sinna minna, pidevalt tuli endale öelda, et mitte vaadata alla ja tõsta jalga redelil järgmisele pulgale. Aga väga lahe. Ning lõpuks jõudsime ka kuskile torni.

Edasi läksime vaatasime metsas veel ühte patareid ning seejärel jõudsime ühe rannani, kuhu laotakse kividest tornikesi. Laotasime ka.

Saaremaa Saaremaa

Neljandal päeval rändasime põhja- ja kirderannikul. Kuna ikkagi kuidagi vähe vaatetorne olime külastanud, siis läksime kaardi järgi Kongi talu linnuvaatlustorni. See oli üllatavalt sürr, kaardil on see märgitud ja liiklusmärk näitas ka. Kohapeal oli aga taluhoov sildiga Kongi talu. Värav oli lahti, aga esmamulje järgi olime jõudnud kellegi koju. Kaks koera tulid ka haukudes vastu. Mõtlesime seal pikalt, et kas minna sisse või mitte, sest tundus imelik kellegi koduhoovile jalutada. Samas kaart ju näitas siia, seega läksime pärast julguse kokku võtmist sisse ja jõudsimegi läbi hoovi linnuvaatlustorni. Tore torn oli ja nägime jälle binoklist luiki.

Saaremaa

Edasi läksime Jõiste randa. Ilm oli veidi pilvine ja tuuline. Mahe, aga ujuma ei kutsunud. Tsillisime seal niisama jalgupidi vees. Rannamajakese peal oli kirjas Supelmarket, mis kahjuks oli kinni. Kõrval oli postkast, mis ütles, et telkimiseks pane raha sinna. Jälle nii üllatavalt vaba õhkkond. Pane ise raha kasti ja mine telgi, kui tahad. Ranna lähedal oli ka üks kirik, mis oli kinni, seega piilusime lukuaugust.

Saaremaa Saaremaa

Seejärel jõudsime Pulli pangale. Vot see oli äge pank. Selles mõttes, et tee viis nii panga alla kui ka peale. Seega panga all mere ääres sai suurte kivide peal edasi liikuda ja näha reaalselt panka. Nii huvitav laineline pank oli. Infotahvlil oli kirjas ka, et raskuse all on need lained tekkinud. Nii huvitavad struktuursed mustrid olid seal kivides.

Teekond jätkus Maasi ordulinnuse varemetes. Jälle üks põnev koht, milles kunagi elasid inimesed teistsuguste mõtete ja rollidega kui tänapäeval. Kuidas nad küll selle kõik ehitasid ja milline see tol ajal välja nägi. Varemete sees olid lambikesed, millest umbes pooled olid natuke katki läinud ja ei valgustanud enam. Mõtlesin, et kas oleks tore, kui varemete põhjal ehitataks linnus uuesti või mitte. Ühest küljest oleks tore näha, et milline linnus tervikuna oli kunagi. Teisest küljest võib-olla on ka väärtus sellel, et need kivid on seal mulla sisse mattunud ja seinad lagunenud just nii nagu nad praegu on. Igal juhul jälle päris ilus koht.

Päev lõppes Pöide maalinnas, kus esinesid Tanel Padar ja Metsatöll. Pöide maalinn on muinasaegne kindlus. Müüri asemel on mullast ja kividest ringvall. Tanel Padari laivi ma nägin vist viimati siis, kui ma eelmine kord Saaremaal olin, ehk siis väga ammu. Natuke veider muusika, selline mainstream, ei kutsu üldse. Aga ma mõistan, et paljudele meeldib. Metsatöll oli aga üllatavalt tore, tehti mõned vanemad lood. Näiteks Metsaviha 2 oli super. Nad sobisid ülihästi Saaremaal muistsesse kindlusesse. Peale selle süüdati öösel veel ka kaks lõket ja ringvalli peal tõrvikud. Kõige lõpuks lasti ilutulestikku. Imeline õhtu.

Saaremaa

Viimane päev algas ka pauguga. Kell 13 oli Muhu muuseumi hoovil operatsioon Albioni taaslavastus. Põnev oli enne lavastust seal käia ja vaadata, kuidas vanades mundrites relvadega sõdurid hoovil ringi käisid ja hängisid. Seejärel tõmmati lindid ette ja lahing algas. Vaadata sai kahest kohast ning me jooksime ka vahepeal ühe koha juurest teise juurde. Siiski mõlemas kohas toimus asju. Eks muidugi palju asju oli tõenäoliselt üledramatiseeritud. Aga väga põnev oli vaadata, et kuidas lahingud võisid toimuda või kuidas erinevad relvad häält teevad. Asjaosalistel tundus ka äge… nagu, et poisid mängivad sõda. Mõned päris liigutavad kohad olid, kui näiteks venelaste salk ronis üle müüri ja seejärel sakslased nad kõik kuulipildujaga maha lasid. Ulme.

Järgmisena läksime Muhu Jaanalinnufarmi. Seal polnud ainult jaanalinnud, vaid ka mitmed muud eksootilised loomad nagu emud, sebrad ja kängurud. Noori jaanalinde sai toita ning ponisi ja alpakaid (veidrad laama-laadsed loomad) paitada. Jälle täiesti ulme. Kellelgi tuli Muhu saarel hull idee, et tooks õige siia jaanalinde ja sebrasi ja igasugu muid veidraid loomi. Ja siis tegigi ära selle. Nii hämmastav ja äge.

Saaremaa Saaremaa

Vahepeal läksime uuesti Kuressaarde, sest möödunud õhtusel üritusel oli olnud pitsarestoran nimega Saaremaakera, kus olid põnevate nimedega pitsad. Facebooki kaart näitas, et nad olid Kuressaares, aga kohale jõudes selgus, et seal on tühi plats. Helistades saime teada, et neil ei ole statsionaarset kohta. Väga kahju, loodan ikkagi kunagi minna Kananassi sööma.

Seejärel läksime tagasi Pöidesse, sest seal oli üks suur ühelööviline kirik. Ning natuke maad edasi ka üks matkarada rabas koos vaatetorniga. Jälle sellised ilusad imelised paigad.

Lõpuks sõitsime uuesti parvlaeva peale. Pühapäeva õhtul oli sadamas saba, aga sellest polnud midagi. Saigi veidi rohkem tsillida Saaremaal. Sabas seistes oli meie ees üks rahutu juht. Kui autod edasi sõitsid, siis ta sõitis ka, jäi seisma ning seejärel iga 15 sekundi tagant nõksutas edasi ennast 10cm haaval. Igatahes, jõudsime jälle Pireti peale. Kusjuures olime täpselt viimane auto, mis tollele sõidule mahtus.

Saaremaa on igatahes fantastiline koht. Igasugused asjad toimuvad seal ja iga natukese aja tagant on imelised paigad. Tuleb kindlasti tagasi minna, sest näiteks looderannikule seekord üldse ei jõudnud. Päris äge tripp oli ning huvitavalt värskendav oli näha Saaremaa kultuuri toredust.